Jön az unásig ismételt szöveg, hogy a podcast milyen népszerű médiummá vált a magánszemélyek és a vállalkozások számára, hogy növeljék elismertségüket, megosszák tudásukat, véleményüket és történeteiket a szélesebb közönséggel. Ami viszont ezzel együtt ugyanekkora kihívássá vált és amivel úgy látjuk a Hello Podcast Stúdiónál, hogy egyre inkább küzdenek a podcasterek, az az, hogy hogyan lehet kitűnni a tömegből. A podcast láthatóságának növelése és a szélesebb közönség elérésének egyik módja pedig természetesen a már rég bevált a keresőmotor-optimalizálás, vagyis a SEO. De a podcast egy audioformátum, hogy jön ide a SEO? Ezt a kérdést nagyon sok ügyfelünk felteszi az első találkozásnál.

A megfelelő kulcsszavak kiválasztása a podcast SEO-optimalizálásának egyik alapvető eleme. Sokféle kulcsszó létezik, köztük hang-, szöveg- és úgynevezett long-tail kulcsszavak, amelyeket a podcasterek használhatnak a keresőmotorokban való láthatóságuk növelésére. Ha ezeket a releváns kulcsszavakat beépítjük a podcast címébe, leírásába és a műsorjegyzetekbe, átiratokba, megnő az esélye annak, hogy a podcast a keresőmotorok találati oldalainak tetején jelenjen meg.

Érdemes megjegyezni, hogy a podcast SEO-ra való optimalizálása nem volt mindig lehetséges, de a hangalapú keresés térnyerése miatt ez egyre fontosabbá vált. Ahogy a hangalapú keresés egyre népszerűbbé válik, számos ajtót nyit meg a podcasterek előtt, hogy a hallgatókon túl szélesebb közönséget érjenek el. A hangalapú keresés hatalmas trenddé vált az elmúlt években, és a podcast hangalapú kulcsszavakra való optimalizálása egyre többek számára jelent lehetőséget és persze megoldást is.

A podcast SEO nem más, mint egy, az átlagostól kicsit eltérő SEO stratégia, ami az audiokulcsszavakra is támaszkodik. A Google egy ideje már a podcast SEO-t a SERP (keresőmotorok találati oldala) optimalizálásának részeként használja és ez sokkal jobb eszközzé teszi azokat a Google rendszerein belül, mint mondjuk egy webinárt. A Google ezzel értékeli a podcastokat, mivel az azokat a hallgatók száma gyorsan növekszik, és a felhasználók egyre jobban összpontosítanak a hallgatásra és a minőségi beszélgetésekre, mint a vizualitásra. Ezért a podcast SEO használatával a podcasterek szélesebb közönséget érhetnek el, és növelhetik márkájuk tekintélyét.

A podcast keresőoptimalizálási (SEO) optimalizálásának technikai oldala

A folyamat első lépése a podcast témájának kiválasztása és az egyes epizódokra jellemző kulcsszavak meghatározása. Szeretnénk hangsúlyozni az írott kulcsszavak használatának fontosságát, még akkor is, ha a podcast SEO hanganyagot célozza meg, mivel a weboldalon megjelenő szöveg még mindig lényeges része a webes optimalizálásnak.

A podcast landing page létrehozása minden egyes epizódhoz szintén kulcsfontosságú lépés, mivel ez segít a felhasználóknak megtudni, hogy mire számíthatnak, és segít a Googlebotnak a megfelelő felhasználókat megcélozni. Azt javasoljuk, hogy a SEO javítása érdekében használjunk a megfelelő elemeket, például a H2 elemet a leírás címsorához, valamint felsoroláspontokat és listákat.

A belső és külső linkek szintén elengedhetetlenek a SEO javításához, ahogyan az is, hogy időbélyegeket is tartalmazzon a podcast, amelyek a fontos kulcsszavakhoz vagy döntő fontosságú vitatémákhoz vezetnek. A podcast SEO megértése és megléte létfontosságú a felfedezhetőség növeléséhez, és ahhoz, hogy a podcastot olyanok is megtalálják a Google-on, akik még nem hallottak róla.

Hogyan válasszuk ki a legjobb kulcsszavakat egy podcast számára.

A szerző azt javasolja, hogy képzeljük magunkat a hallgatók helyébe, és gondolkodjunk el azon, hogy mit szeretnének leginkább hallani. Emellett a podcast hangvételének, könnyedségének, vagy komolyságának és a használt beszédmódnak a figyelembevétele is elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük, milyen típusú kulcsszavakat érdemes használni. Egy szakembereket megcélzó podcast más kulcsszavakat igényel, mint egy átlagembereket megcélzó.

Amikor a podcast keresőmotorokra történő optimalizálásáról van szó, több dolgot is figyelembe kell venni. Először is, minden a podcast témájának kiválasztásával és a releváns kulcsszavak meghatározásával kezdődik, amelyek közvetlenül befolyásolják a podcast SEO-ját. Ellentétben a webhelyekkel, ahol a kulcsszavak a legtöbb esetben általában hasonlóak, előfordulhat, hogy podcastunk minden egyes epizódjához új kulcsszavakat kell találnunk.

Az egyik alapvető dolog, amit figyelembe kell venni, amikor a podcastot SEO optimalizáljuk, az az, hogy milyen írott kulcsszavak használunk. Habár a Google podcast SEO a hanganyagot vizsgálja, de támaszkodik az írott felületre is. Mert az alapvető, hogy minden podcastnak van írott felülete, ha más nem, akkor a szolgáltató adatlapja, ahová az epizódokat feltöltjük. A Google egyre jobb abban, ahogy átiratot készít a hangfelvételekből, (na jó, azért kicsit töri a magyart) de a weboldalon megjelenő szöveg még mindig lényeges része a webes optimalizálásnak. Egy podcast landing page létrehozása podcast leírással is segíthet a felhasználóknak, hogy tudják, mire számíthatnak, és a Googlebotnak is megadhatja a szükséges információkat a megfelelő célközönség megcélzásához. A podcastodhoz a legjobb kulcsszavak kiválasztásakor fontos és egyben a legjobb kapaszkodó is, ha képesek vagyunk a hallgatók helyébe képzelni magunkat, és végiggondolni, mit szeretnének leginkább hallani.

A podcast SEO-optimalizálásának másik fontos lépése, hogy elemezzük a versenytársak podcastjait, és természetesen SEO-ját. Ez segíthet megérteni a gondolatmenetüket, és az ötleteiket továbbfejlesztve olyan egyedi tartalmakat hozhatunk létre, amelyekre a közönségünk rezonálhat. Átriatot készíteni műsorunk tartalmáról több szempontból is hasznos, ezeket korábbi blogbejegyzéseinkben már olvashatták, viszont az írott tartalommal jobban és könnyebben elemezhetjük és határozhatjuk meg a legjobb kulcsszavakat, figyelembe véve a strukturált adatokat, így a Google könnyebben hozzájuthat a podcastunkról szóló fontos információkhoz.

Végül, a három vagy négy szóból álló hosszú kulcsszavak elengedhetetlenek ahhoz, hogy releváns forgalmat indikáljunk a podcastunknak. Ezek specifikusabbak, mint a rövid kulcsszavak, és segíthetnek például egy adott zenei műfajra vagy szakmai tematikára összpontosítani. Bár a hosszú kulcsszavak kitalálása nagyobb kihívást jelenthet, kevésbé versenyképesek, és kulcsfontosságúak a podcast SEO optimalizálásához.

A kulcsszókutatás a podcast SEO egyik alapvető lépése, amely meghatározza a podcast sikerét. Bár a kulcsszókutatás „manuálisan” is elvégezhető, a kulcsszókutató eszközök elengedhetetlenek az optimális eredmények eléréséhez. A SEO-technológia meglehetősen fejlett, és a legjobb eszközök felhasználásával a legjobb eredményeket lehet elérni. Az ingyenesen elérhető eszközök közül néhány a Google Kulcsszótervező, az UberSuggest és a Wordstream. Ezek az eszközök lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy kulcsszavakra keressenek, és feljegyezzék a keresési mennyiséget és a nehézséget, ami meghatározza a kulcsszóra való könnyű rangsorolást.

A podcasterek használhatják a Semrush, a KeySearch és az Ahrefs programokat is, amelyek mélyebb elemzést nyújtanak a hasznos kulcsszavakról. Emellett léteznek kifejezetten podcasterek számára kifejlesztett kulcsszókutató eszközök is. Ezek az eszközök segítenek a podcasternek abban, hogy a kulcsszavakat alkalmazások vagy országok megadása alapján nyomon követhessék, ellenőrizhessék a versenytársak podcast kulcsszavait, és láthassák a hétről hétre történő rangsorolást. Ezen eszközök felhasználásával a podcasterek kiválaszthatják a témáikat meghatározó legfontosabb kulcsszavakat, a ciklusonkénti teljesítmény és az eredmények függvényében finomíthatják azokat. A podcasterek a versenytársak podcastjait is elemezhetik, hogy lássák, milyen kulcsszavakat használnak, kutathatják ezeket a kulcsszavakat, és megtalálhatják a módját, hogy jobbá és potensebbekké tegyék őket a podcastjaik számára. Podcastjaikat a közösségi médiaplatformokon és a YouTube-on is hirdethetik ugyanazokkal a kulcsszavakkal, hogy növeljék az esélyüket arra, hogy a potenciális hallgatók felfedezzék őket.

A kulcsszókutatás azonban kihívást jelentő és lassú folyamat, amely jelentős mennyiségű időt és erőfeszítést igényel. Ezért tanácsos segítséget kérni a kulcsszókutatáshoz. Azok a podcastelők, akik egyedül működtetik podcastjukat, rájöhetnek, hogy nincs elég idejük mindenre. Fontos, hogy kezdetben a minőségi tartalom előállítására összpontosítsanak, és akkor fektessenek be a keresőoptimalizálásba, amikor már van rá elég forrásuk. A legjobb, ha megfelelő embereket alkalmaznak a podcast SEO-aspektusának kezelésére, így a podcast készítő a minőségi tartalom létrehozására és a műsorfolyam szempontjából fontos dolgokra koncentrálhatnak.

A promócio, reklámköltés szintén fontos szempont a podcast népszerűsítésében és a SEO fellendítésében. A tartalom optimalizálása és a releváns kulcsszavak használata mellett a podcastot a közösségi médiában és más hirdetési csatornákon is érdemes népszerűsíteni. Az olyan közösségi médiaplatformok, mint a Facebook, a Twitter, Tik Tok és az Instagram nagyszerű helyek a podcast népszerűsítésére és az elérés növelésére. Podcastunkat a YouTube-on is reklámozhatjuk olyan videók készítésével, amelyekben a podcastunkhoz kapcsolódó klipek szerepelnek, vagy a podcast témáihoz kapcsolódó további tartalmakat nyújtanak.

A podcast hirdetésekor fontos, hogy ugyanazokat a kulcsszavakat használjuk, amelyeket a tartalom optimalizálásához használtunk. Ez biztosítja, hogy hirdetési erőfeszítéseink összhangban legyenek SEO-stratégiánkkal, és hogy a megfelelő közönséget célozzuk meg, felesleges költések nélkül.

Kiemelt kép: Chetan Kotadiya