A podcastepizódok több módon is újrafelhasználhatóak. Ennek egyik lehetősége, ha a podcasttartalmat leírva hosszabb-rövidebb blogbejelgyzés formájában közöljük újra akár a megjelenés idejében, akár később. Ezeket a tartalmakat visszautalásként is hasznosíthatjuk későbbi tartalmainkban, de arról se feledkezzünk meg, hogy a szöveges forma SEO szempontjából sem elhanyagolható. A podcast úrjahasznosításával továbbá megnövelhetjük a már létrehozott tartalom hatókörét és élettartamát, és új platformot teremtünk a célközönség számára, ahol és ahogy megtalálhat minket és a szolgáltatásunkat. Egy aktív blog egyébként a SEO javításán és a kereséseken  túl, a hozzászólásokon keresztül is bevonhatja közönségét, és felületet biztosíthat további tartalmaknak.

Ahhoz, hogy ez a stratégia hatékony legyen, olyan bejegyzéseket kell létrehoznunk, amelyek érdeklik és lekötik az olvasóinkat. Meglepő lehet, de fontos szabály: az oldalunkon közzétette tartalomnak valamilyen hozzáadott értéket kell teremtenie az olvasó számára, és maximum csak másodlagos cél lehet, hogy a podcastunkat népszerűsítsük ezzel. Itt is érvényes: egy blogbejegyzésnek önállóan is meg kell állnia, még akkor is, ha egy podcast epizód az alapja.

A podcastok átírása jól szerkesztett, informatív írott bejegyzésekké hatékony módja annak, hogy megduplázzuk a tartalmainkat, és eltérő módokon is elérjük a közönséget. Az a folyamat, ahogy megtanuljuk a jó bolgírást, elég időigényes lehet, ezzel a blogbejegyzéssel igyekszünk segíteni, hogy lerövidítsük a tanulási görbét – ne felejtse el, amellett, hogy rengeteg blogbejegyzést írtunk már, egy olyan rétegtémáról olvas cikket egy blogon, ami a podcastkészítésről szól, amiről folyamatsoan tudunk minőségi tartalamakat közölni és ha erről lehet fontos és hasznos dolgokat írni, akkor bármi másról is.

Hogyan használjuk tehát a podcastokat minőségi blogbejegyzésekként? Adunk 10 tippet a Hello Podcast Blog csapatunktól a podcast epizódok minőségi blogbejegyzésekké alakításához, ami abban segít, hogy új közönség felé terelhessük a brandünket és a régivel is új interakcióba léphessünk:

1. Legyenek tiszta céljaink a bejegyzéssel

A blogbejegyzések sokféleképpen növelhetik a tartalmunk felfedezhetőségét, de minden egyes poszt, amit írunk, válasszon ki egy fő célt, például:

Keresőoptimalizálás (SEO): Segítünk az olvasóknak, hogy megtalálják webhelyünket és podcastunkat az internetes kereséseken keresztül.
Vendégpromóció: a vendégek legfontosabb mondanivalójának, ötleteinek és idézeteinek kiemelése, amiket könnyebben lehet megosztani a közönségünk által a közösségi oldalakon.
Gondolatvezetés: emeljük ki a brandünk legjobb ötleteit. Ezzel segítjük és ösztönözzük a követőinket a részvételre és a megosztásokra.

A podcastepizódok általában könnyen megfelelnek a második és a harmadik célnak (attól függően, hogy vannak-e vendégeink).

A SEO átfogóbb ismereteket igényel egy adott témában, mint amit általában egy interjúval elérhetünk, vagy bemutathatunk általánosságban. Ideális esetben kulcsszókutatást kell végeznünk, mielőtt még leülnénk egy interjúra, ha a SEO optimalizálás a célunk. Ezzel szemben egy bejegyzést optimalizálhatunk úgy, hogy a témára öszpontosítunk a cikkünkben, és a podcastot csak arra használjuk, hogy az onnan vett idézeteket és ötleteket használjuk a blogbejegyzés támogatásaként.

2. Használjunk átiratot

Egy automatizált átíró program életmentő a hang és videó újrahasznosításához. Közel sem olyan pontosak, mint a kézi átírás, de olcsóbbak – esetenként ingyenesek – és segítenek követni és gyorsan megragadni egy epizód főbb pontjait.

Ilyen applikációk például:

Otter: Havonta 15 darab 40 perces felvételt ingyenesen átírhat, vagy havonta 8,33 dollárt fizethetünk akár 6000 perc átírásért. Az átírás a hanganyaghoz van rögzítve, így könnyen ellenőrizhetjük az idézetek pontosságát.

Temi: Ez a népszerű eszköz percenként 0,25 dollárba kerül (nincs előfizetés), és egy ingyenes 45 perces átírási lehetőségget is tartalmaz.

Leírása: Ez az alkalmazás hangot vagy videó átírására megfelelőt, és lehetővé teszi a hang szerkesztését és keverését a szöveg szerkesztésével. Egy projekt erejéig ingyenesen kipróbálható, és havonta 12 dollárért korlátlan számú projektet kaphatunk felhasználónként.

3. Ne terheljük túl az olvasót

A podcastinterjúk rengeteg információt tartalmazhatnak – túl sokat is egyetlen blogbejegyzéshez.

Különösen gyakori hiba, hogy az interjúkat többnyire szerkesztetlenül teszik közzé, ám biztos, hogy tartalmaznak olyan érintőleges, mellékes szálakat, megjegyzéseket, amelyeket az olvasók az írott tartalomban összefüggéstelennek érezhetnek. Számunkra a megrendelőinknek végzett munka során az a tapasztalatunk, hogy egy epizód tartalmának körülbelül 40-60%-át lehet felhasználni egy jól szerkesztett blogbejegyzésben.

A blogbejegyzés nem átirat vagy műsorjegyzet. Legyen önmagában is értékes, és inkább csak hivatkozzon a podcast epizódra, ha az olvasók többet szeretnének hallani, akkor lehetőségük van meghallgatni az adott epizódot (beleértve azokat a mellékes részleteket is, amelyek nem kerültek bele a szövegbe).

4. Megfontoltan használjuk az idézeteket

A blogbejegyzésünknek olyan érzést kell keltenie, mintha csak beszélgetnénk az olvasókkal – de nem feltétlenül kell ahhoz hasonlítania, ahogy az emberek beszélgetés közben használják a nyelvet. Az élő beszéd általában sokkal kevésbé tömör és gyakran kevéssé világos, mint az írótt és szerkesztett tartalom, így a közvetlen idézetek nem mindig jelentik a legjobb utat.

Amikor jó idézeteket keresünk, mindig figyeljünk a az élő beszéd sajátosságaira a beszélgetések során, többek között:

Egy teljesgondolatmenet közvetlen idézése: A vendégek gyakran nagyon bőven, vagy épp nagyon tömören fogalmaznak, mondják el a véleményüket, ezért ne féljünk parafrazálni vagy épp felhígítani a mondanivalót, hogy világosabb vagy, tömörebb módon adjuk át az üzenetüket.

Egy gondolatmenet megszakadása. Ez gyakori jelenség egy podcastbeszélgetés közben, de akér a spontán mondológ formátumban is megtörténik. Előfordulhat, hogy a beszélő a beszélgetés későbbi szakaszában kiegészít egy olyan gondolatot, amit egy korábi szakaszban félbehagyott, ezért kezeljük a teljes hangfelvételt egyészként és nézzük megfelelő kontextusban a tartalmat.

Akronimák vagy szakzsargon használata kontextus nélkül. Az olvasó, mint ahogy a hallgató sem minden esetben szakértő. Ne hagyjuk őket a sötétben! Magyarázzuk el az adásban elhangzott szakkifejezéseket a blogunkban – és pesze már a podcastunkban is.

Csak a lgfontosabb idézetek: még a legjobb idézetek sem mindig illenek a kontextusba, ezért ne erőltessük bele egy cikkbe még a legjobb idézeteket se, ha azok nem illenek bele a kontextusba.

5. Ne ragaszkodjunk a podcastban elhangzott kérdés-felelet úthoz

A műsorvezetők általában egy sor konkrét kérdéssel indulnak neki egy podcastinterjúnak, de nem szabad az írott tartalmadat csak ezekre a témákra korlátoznunk, pláne nem, ha egy másik tartalmi fókusszal vágunk bele az írásba.

Sok nagyszerű az adott témán kívüli beszélgetés jöhet létre egy podcastban, és gyakran pont ezek tartalmazhatják a legjobb tartalmi részeket. Ezek nem térnek el a konkrét témától, egyszerűen arról van szó, hogy a résztvevők túljutnak a kérdés-felelet ritmus kötöttségén és eljutnak az igazsághoz, ahhoz ami valójában a kötöttségeken túl az interjúalany fejében jár. Ebből következik, hogy nem kell erőltetni, hogy egy blogbejegyzés illeszkedjen az interjúkészítő kérdéseinek szerkezetéhez, nem ezt a kérdés-felelet ritmust kell követni. Néha ugyanis a vendégek hiányos vagy felszínes válaszokat adnak, amelyek nem ültethetők át szövegbe.

5+1. Ne legyen túl hosszú a blogbejegyzésünk

Minden blogtartalom más és más. Ez tartalomfüggő. Van, hogy fél órát is tudunk egy szöveg mellett tölteni, de van, hogy a legjobban megírt tartalom sem képes sokáig lekötni az olvasót, mert nagyon szakmai, vagy a sok információ befogadása időt vesz igénybe és meg kell szakítani ezért az olvasást. Írjuk tehát megfelelő hosszúságú blogbejegyzéseket. Ha elkészült az írás, olvassuk át és becsüljük meg a lehetséges befogadási időt. Ha kell rövidítsük, vagy bontsuk ketté azt. Ezt tesszük mi is, és a podcast blogként történő újrafelhasználásának következő öt pontját a legközelebbi blogbejegyzésben közöljük.

Kiemelt kép: Andrew Neel – Unsplash