Sokak fejében motoszkál a gondolat, hogy podcastot indítanak. Megvallom, hogy az ismerőseim között is gyakran felmerül a kérdés, és pont tegnap beszélgettem egyikükkel erről, miközben a honlapon talált betűhiányokról is értekeztünk. És ahogy a legtöbb embernél, nála is előkerült, hogy ez egy nagy vágy, de állandóan van valami, ami megakadályozza Őt abban, hogy belefogjon. Ezek általában banális dolgok, de mégis annyira a mindennapjaink a része, hogy azon gondolkoztam, hogy talán jogos félelem. Aztán tovább gondoltam és hozzátéve azokat a félelmeket, amiket másoktól hallottam, arra jutottam, hogy a „miért is ne vágjak bele” gondolat mentén, öt pont van, amin általában megbukik, hogy egy nagyszerű podcast elinduljon.
Ezek a – főleg mentális – gátak a következők:
- Félelem a kudarctól.
- Bizonytalanság a témát vagy a formátumot illetően
- Bizonytalanság, alapvető tudás hiánya a technológiával és a felszereléssel kapcsolatban
- Nincs időd erre
Ebből a négy okból egyik sem valós akadály, csak át kell lépnünk a félelmeinken, amiben az is segíthet az is, ha felkeresünk egy professzionális podcastműhelyt, hogy segítsen nekünk.
No1. akadály: Félelem a kudarctól
Ha félsz a kudarctól, akkor valószínűleg a következők valamelyikében szenvedsz:
- Imposztor-szindróma – azt gondolod, hogy nem vagy elég jó vagy tapasztalt ahhoz, hogy egy adott témáról beszélj.
- Félsz attól, hogy publikálod a műsorodat, de senki sem hallgatja meg.
- Kiszolgáltatottá válsz az esetleges kritikákkal szemben.
- Hol kezdjem el, és egyszerűen, mi a fenét is csináljak?!
Meg fogsz lepődni: a podcasterek 90%-a átesett ugyanezen. Ahhoz, hogy legyőzd ezt a visszatartó erőt, változtatnod kell a gondolkodásmódodon. Mindenki szenvedett már valamikor az imposztor-szindrómától. De ez jó dolog, hiszen, ha így érzel, az azt jelenti, hogy kikerültél a komfortzónádból. A komfortzónánkból való kilépés az egyetlen módja annak, a személyiségünk, esetleg a tudásunk fejlődjön. Mindaddig, amíg olyan témát választasz, érdekel, és amiért szenvedélyesen rajongsz, addig Te vagy a legjobb személy, aki beszélhet arról.
Vannak stratégiák, taktikák amelyeket segítenek a potenciális hallgatók elérésében, és ne feledd, hogy időbe telik, amíg a közönség növekedni tud. És az is nagyon fontos, hogy Magyarországon, ha van ezer rendszeres hallgatója a podcastodnak, az már egy szuper elérés. Itthon nem igazán fogsz indie podcasterként 20-30.000 fős tábort szerezni, de ez teljesen rendben van így. Most nem a megélhetési podcasterek szintjéről beszélünk, hanem csak az első lépésekről. Semmi sem történik egyik napról a másikra. Ne feledd azt sem, hogy nem fogsz mindenkinek tetszeni, de ne hagyd, hogy néhány kritikától való félelem megállítson, hiszen lesznek olyan emberek, akik szeretni fogják a podcastodat és azt, amit csinálsz. Ha még mindig félsz attól, hogy, hogy hol kezdd el, vagy mi a fenét is csinálj, ne aggódj, keress meg bennünket és segítünk.
No2. akadály: Bizonytalanság a témát vagy a formátumot illetően
Ha bizonytalan vagy abban, hogy milyen témát, vagy milyen formátumot válassz, ennek a gátoló tényezőnek a leküzdéséhez csupán egy dolgot kell észben tartanod: nincs „helyes” út, „legjobb” téma vagy formátum, amit választhatsz. Minden Tőled függ. Mindig azt javasoljuk, hogy olyan témákat keress, amelyeket szeretsz és érdekesnek találsz, amelyekért esetleg rajongsz, és amelyekről egyben könnyű beszélned, és amelyekről szívesen tanulsz többet is, mint amennyit most tudsz. Ami a formátumot illeti, pl. milyen időközönként publikálj, jó hírünk van: ismét nincs jó vagy rossz válasz. Válassz olyan ütemtervet, ami megfelelő a számodra, és amit kezelni tudsz. Egyrészt dönthetsz úgy, hogy olyan podcastot szeretnél, amelyben az epizódok rövidek, ami azt jelenti, hogy rendszeresebben tudsz publikálni – másrészt dönthetsz úgy, hogy hosszabb epizódokat szeretnél, de csak kéthetente jelensz meg.
No3. akadály: Nem érzed magad felkészültnek a podcasttechnológiával és a felszereléssel kapcsolatban
Amikor a podcasttechnológiáról- és felszerelésről van szó, rengeteg ehetőség közül választhatunk. Nem csak az a kérdés, hogy mire van szükséged a podcasthoz, hanem az is, hogy honnan tudod, hogy melyiket válaszd, pl. melyik a legjobb mikrofon, milyen fejhallgató a legjobb podcastinghoz, vajon megéri 100.000 Ft-ot költeni egy mikrofonra, és tényleg kell egy külső hangkártya…stb.
Rengeteg véleménnyel fogsz találkozni. Mindenkinek megvan a kedvenc podcasttechnológiája- és felszerelése. Mindenkinek megvan a kedven mikrofonja, amit szeret és amire esküszik. Igen, van néhány elengedhetetlen kellék, amire szükséged van, de ne hagyd, hogy más podcasterek véleménye megállítson téged abban, hogy beszerezd a NEKED LEGJOBBAN TETSZŐ felszerelést és belefogj a podcastolásba.
Az alábbiakban az abszolút kötelező tartozékokról lesz szó:
- Mikrofon
- Fejhallgató
- Rögzítő szoftver, vagy külső digitális felvevőeszköz. Szólóműsorokhoz az Audacity-t ajánljuk, ez ingyenes. Javasoljuk, hogy nézd át meg a funkcióikat, tölts le fizetős szoftverekből ingyenes próbaverziót, nézz meg néhány tutorialt a fizikai rögzítőeszközökről is. Ezek segíteni fognak a választásban. De azt javasoljuk, hogy ne tévesszen meg a csillogás, meg a csrillió feature. Neked most az kell, hogy fel tudd venni az adásod és utának, szükség szerint meg tudd vágni.
Mindezen munkákat ki is szervezheted, ha épp nincs időd, vagy kedved montírozni az adást.
Szükséged lesz egy podcast hostra is. Ez a platform kezeli és terjeszti podcastod és annak epizódjait olyan szolgáltatóra, mint a Spotify, Apple, Amazon Music, Google Podcasts stb. Erre kezdőként az Anchor.fm a legmegfelelőbb, és ezzel időt is nyersz, hogy átnézhesd a többi platformot.
És kész!!! Ez minden technológia és felszerelés, amire szüksége van egy sikeres podcast elindításához.
No4. akadály: Nincs időnk
Nagyon sok podcaster aggódik amiatt, hogy nincs elég ideje, de nyugi, nem kell, hogy ez egy teljes munkaidős elfoglaltság legyen ahhoz, hogy sikeres podcaster lehess. Akkor is lehet menő podcastod, ha csak annyi időt szánsz rá, amennyit tudsz. Az egész a prioritások felállításáról és a folyamat különböző részeire szánt megfelelő mennyiségű idő elosztásáról szól.
Itt egy kis titok… a legtöbb podcaster több időt fordít a műsor tervezésére, felvételére, szerkesztésére és az epizódok közzétételére, mint a műsor és az epizódok marketingjére. Valójában ennek fordítva kellene lennie. Kevesebb időt kellene fordítani a készítésre és a közzétételre, és több időt a marketingre. Tölts több időt azzal, hogy az emberek tudomást szerezzenek a podcastodról, ez sokat fog segíteni! Az egyensúly megteremtéséhez egyszerűen csak racionalizálni kell a podcastfolyamat egyes részeit, ami könnyen megvalósítható, csak tudni kell, hogyan.
No5. akadály: Ez pénzbe kerül
Igen, a podcast pénzbe kerül. És igen, egyáltalán nincs biztosíték arra, hogy ebből meg lehet élni, vagy akár arra, hogy a berendezések ára meg fog térülni. De nem szeretnénk, he ez bárkinek elvenné a kedvét. Egyrészt a berendezések árának töredékéért lehet stúdióidőt és montírozási szolgáltatást bérelni, ami lehetőséget teremt, hogy kipróbáljuk magunkat, másrészt ne feledjük, hogy a podcastot azért csináljuk, mert van mondanivalónk és szeretjük a témát amiről beszélünk. Vagyis, ha úgy tekintünk erre, mint egy hobbira, akkor azt kell mondanom, hogy van ennél jóval költségesebb hobbi is.
Minden gátlótényezőt, legyen az a kudarctól való félelem, a témával/résszel vagy formátummal kapcsolatos bizonytalanság, a podcast-technológiával/berendezéssel kapcsolatos ismerethiány vagy a szabadidő szűkössége, könnyű legyőzni, csak tudnod kell, hogy csináld és persze akarnod kell!
Hogy hogyan győzheted le ezeket az akadályokat? Itt jövünk mi a képbe. Nagyon sok podcasternek segítettünk már – workshopjainkon és az egyetemi képzéseinken is – legyőzni az egyetlen fő gátló tényezőt, amely visszatartja őket, és megakadályozza, hogy elindítsák a podcastot. Ebben Neked is segíthetünk.
Ha le akarod győzni a gátlótényezőket, az első lépés az, hogy megkeress bennünket és beszélgessünk. Vedd fel velünk a kapcsolatot és írd meg, hogy milyen podcastben gondolkozol, vagy csak azt, hogy szeretnél egy podcastot, és segítsünk.
Ezek a beszélgetések nem kerülnek semmibe és a folyamat során akár úgy is dönthetsz, hogy együtt dolgozunk, de ha felbátorodtál, akkor bíztatunk, hogy vágj bele egyedül! 😊