Igen, azt kellene mondanunk, hogy egy hatékony podcast zenei bevezetőjének meg kell ragadnia a hallgató figyelmét, ott kell tartania a közönséget a készülés előtt, és meg kell adnia a podcast alapvető hangvételét. Ebben a cikkben megpróbálunk bemutatni néhány kulcsfontosságú elemet, amelyet ehhez figyelembe kell venni és egy érvet ami miatt mégsem kell:
Hosszúság: A bevezetőnek rövidnek és tömörnek kell lennie, jellemzően 10 és 20 másodperc között. Ez biztosítja, hogy a hallgató figyelmét elkapjuk, és ne veszítsük el az első mondatig. Egy hosszabb bevezető miatt a hallgató elveszítheti az érdeklődését, mielőtt a podcast tényleges tartalma elkezdődne. Az is igaz, hogy az intro hossza a podcast típusától és a közönség elvárásaitól függően is változhat. A cél végső soron az, hogy a bevezető legyen figyelemfelkeltő, emlékezetes, a podcast témájához és hangvételéhez illeszkedő, ugyanakkor tömör és lényegre törő.
Zene: A zene feleljen meg a podcast témájának és hangvételének. Emellett fülbemászónak, “tapadósnak” és könnyen felismerhetőnek kell lennie. Használhatunk kifejezetten a podcastunkhoz készített zenét vagy online könyvtárakból származó jogdíjmentes, vagy jogdíjas zenét, ez utóbbinál azonban fontos, hogy rendelkezzünk minden közlési joggal, ez egyébként néha szükséges a jogdíjmentes zenék esetében is. Íme néhány tipp a megfelelő zene kiválasztásához:
Műfaj: Fontos, hogy a zenei műfaj a képviseli leginkább azt amiről a podcastunk szólj. Ha például a podcastünk a wellnessről és a tudatosságról szól, érdemes megfontolni, hogy megnyugtató és relaxáló zenét használjunk. Ha humor témájú podcastról van szó, akkor vidám és játékos zenét érdemes használni.
Tempó: A zene tempójának illeszkednie kell a podcast tempójához és energiájához. Ha a podcast gyors tempójú és energikus, érdemes gyors tempójú zenét használni. Ha egy nyugodtabb és beszélgetős podcastról van szó, akkor lassabb és lágyabb zenét érdemes választani.
Eredetiség: Ha tudunk erre költeni, akkor használjunk olyan eredeti zenét, amelyet kifejezetten a podcastunkhoz készítettek. Ez segíthet a márka jelenlétének megalapozásához, és a közönség számára felismerhetőbbé teheti a podcastunkat. Alternatívaként használhatunk online könyvtárakból származó jogdíjmentes zenét is.
Szerzői jogok: Nagyon fontos, hogy győződjön meg arról, hogy a választott zene nem rendelkezik szerzői jogvédelemmel, vagy hogy rendelkezünk a felhasználási jogokkal a podcastunkban.
Összefoglalva, a választott zenének ki kell egészítenie podcastunkat, figyelemfelkeltőnek és magával ragadónak kell lennie, ami maradandó a hallgató számára.
Hangalámondás: A hangalámondásnak (vagy voiceover) kell bevezetnie a podcastot, és rövid áttekintést kell adnia arról, hogy a mit várhat hallgató általában, és ha van állandó szinkronszínészünk, akkor azt is, hogy mit várhat az adott epizódtól. A hangalámondásnak is illeszkednie kell a podcast hangvételéhez, és tisztán és jó beszédtechnikával kell előadni. Íme néhány tipp a hatékony voiceover elkészítéséhez:
Hangszín: A voiceover hangjának illeszkednie kell a podcast hangvételéhez és stílusához. Ha a podcast komoly és informatív, a hangalámondásnak világosnak és professzionálisnak kell lennie. Ha egy lazább és beszélgetős podcastról van szó, a hangalámondás lehet lazább és kötetlenebb.
Egyértelműség: A hangalámondásnak világosnak (egyértelműnek) és könnyen érthetőnek kell lennie. A beszéd mérsékelt tempójú legyen, és artikuláljunk helyesen.
Forgatókönyv: A voiceoverhez is kellhet forgatókönyv pláne, ha külső vállalkozás készíti a szignálunkat. A Hello Podcast mindig kér ilyet és segít kidolgozni azt, de a forgatókönyv elengedhetetlen ahhoz, hogy a megrendelő minden víziója az elképzelés szerint valósuljon meg. A forgatókönyvnek tartalmaznia kell a podcast nevét, az epizód rövid leírását, a pontos szöveget, a beszédtechnikai és hangjátékra vonatkozó minden egyéb utasítást.
Energia: A hangalámondásnak energikusnak és magával ragadónak kell lennie, de nem szabad túlzásba esni. Beszéljünk lelkesen, de ne hangozzon túlságosan salesesnek, vagy túl marketingízűnek a szöveg, attól ugyanis nagyon hamis lesz az egész hangulata.
Hossz: A szövegünk legyen rövid és lényegre törő, általában ne legyen hosszabb 5-10 másodpercnél. Ez biztosítja, hogy az intro ne vegyen el túl sok időt, és ne veszítsük el a hallgató figyelmét.
Ne feledjük, hogy a podcast bevezetőjének hangalámondása az az első benyomás, amelyet a hallgatóság a podcastunkról szerez. Fontos, hogy világos, figyelemfelkeltő és emlékezetes legyen.
Hanghatások: A hanghatások, például egy effekt vagy egy zenedarab hozzáadása szintén segíthet abban, hogy az intrónk vonzóbb és emlékezetesebb legyen.
A hangeffektek extra érdekességként, vagy figyelemfelketőként járulhatnak hozz a podcast zenei bevezetőjéhez. Íme néhány tipp a hanghatások hatékony használatához:
Audiologó: Az audiologó egy nagyon hasznos dolog. Ez egy, a műsorunkra jellemző nagyon rövid zene- és effektdarab. Ez feltűnik az introzenénkben és alkalmanként színesíti a műsort is. Ez a “hangdarabka” emlékezteti majd a hallgatót a márkánkra, és felismerhetőbbé teheti podcastunkat a közönség számára.
Időzítés: Legyen a hangeffektek mögött tervezett stratégia, például hangsúlyozzunk vele bizonyos gondolatokat vagy mondatokat a voiceover során. Például dobpergést vagy cintányércsattanást (Igen, tudjuk, hogy ez közhelyes, de most csak a közérthetőség lebeg a szemünk előtt).
Hangerő: Ügyeljünk arra, hogy az általunk használt hangeffektek ne legyenek túl hangosak vagy túl halkak. Egyensúlyban kell lenniük a zenével és a voiceoverrel, hogy ne nyomják el az intro többi elemét.
Következetesség: Használjuk következetesen ugyanazokat a hangeffekteket a podcast során, hogy a hallgatóság számára egységes és emlékezetes sounddesign élményt teremtsünk.
A podcastok intrója egy nagyon fontos pont és az nem lehet hangsúlyozni, hogy mennyit segíthet egy nagyon jól összerakott, és mennyit árthat egy rosszul összefércelt intró. Mi a Hello Podcast Stúdiónál kiemelt figyelmet szentelünk a bevezetőknek és mindig professzionális munkát adunk ki a kezünk közül.
Azonban van jó hírünk is azoknak, akik nem akarnak iszonyatos összegeket költeni jogtiszta zenére, effektekre és hangalámondásra. Egy jó podcast elé nem is biztos, hogy kell szignál. Néha a podcastok tökéletesen működnek intró nélkül és a hallgatók pont úgy szeretik őket, ahogy Mark Darcy szereti Bridget Jones-t, pont úgy ahogy van.
Kiemelt kép: Emmanuel Ikwuegbu on Unsplash