Ezt találta egy új pszichológiai kutatás a podcasthallgatókról
Azok az emberek, akiket hajt a kíváncsiság és a tudás iránti igény, nagyobb valószínűséggel hallgatnak podcastot – erre a következtetésre jutott Stephanie Tobin, a Queensland University of Technology-Brisbane és Rosanna Guadagno, a Stanford Egyetem munkatársa, ami egybecseng a Hello Podcast podcaststúdió saját tapasztalatával is.. Kutatásuk során azt vizsgálták, hogy milyen tényezők vezetnek valakit az on-demand hanganyagok fogyasztására, és arra a következtetésre jutott, megjósolhatják a pszichológiai tényezők, hogy ki fog hallgatni egy adott podcastot.
A demográfiai prediktorok vizsgálatából az is kiderült, hogy a férfiak nagyobb valószínűséggel hallgattak podcastot, mint a nők. Ez összhangban van más tanulmányokkal, amelyek hasonló nemi különbségeket találtak a podcast-hallgatási szándékban. „Ez részben a technológia használatában mutatkozó szélesebb körű nemi különbségeknek tudható be, miszerint a nők nagyobb értéket tulajdonítanak a kapcsolattartásnak, a férfiak pedig az információnak” – áll a tanulmányban.
A csoportszellem és a podcasthallgatás
A tanulmány azt is megállapította, hogy a podcastok fogyasztása annyiban különbözik a közösségi média szolgáltatások által kínált tartalombefogadásától, hogy azok, akiknek nagyobb a „tartozni szeretnék valahová” érzésük, kisebb valószínűséggel hallgattak podcastot. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a podcast-hallgatók introvertáltak, akik egy szobába húzódnak be fejhallgatóval. A kutatók elmondták, hogy további elemzésükből kiderült, hogy a podcast-hallgatásnak vannak szociális aspektusai, és az extrovertáltak és a szociálisan kifelé forduló emberek nagyobb valószínűséggel foglalkoznak podcastokkal és töltenek több időt podcastokkal.
„Ezek az eredmények együttesen azt sugallják, hogy a podcast-hallgatásnak inkább az információs, mint a szociális vagy érzelmi szükségletek lehetnek a relevánsabb motivációi” – áll a kutatási dokumentumban. „Ez összhangban van a korábbi eredményekkel, amelyek szerint a rendszeres podcast-hallgatók körében az információszerzés sokkal fontsosabb motívum volt a podcast-hallgatásban, mint más, inkább közösségi mintázat.”
A hordozható eszközök elviszik bárhová a podcastokat
A tanulmány amely itt elérhető, megvizsgálta, hogy milyen módon kötődik a podcastfogyasztás az okoseszközökhöz. A konklúzió szerint, bár a podcastok túlnyomó többségét okostelefonos alkalmazásokon keresztül hallgatják, de a kutatók szerint nincs olyan bizonyíték amely a podcastokat az okostelefon-függőséghez kötné. Sőt, azt is megállapították, hogy az okostelefon-függőség alacsonyabb volt azok körében, akik több éve hallgatnak podcastokat. „A tapasztaltabb hallgatók talán már más eszközökön, például iPodon kezdték el hallgatni a podcastokat, és így talán kevésbé függenek az okostelefonjuktól a podcasthallgatás során” – magyarázza a tanulmány
A kutatásban 306 résztvevő vett részt, akik 18 és 64 év közöttiek voltak. A résztvevők több mint tíz országból érkeztek, köztük az Egyesült Királyságból (22%), az Egyesült Államokból (14%), Portugáliából (14%), Lengyelországból (10%), Kanadából (8%), Mexikóból (6%), Görögországból (6%), Spanyolországból (4%), Olaszországból (3%) és Ausztráliából (2%).
A 306 résztvevő közül 240-en jelezték, hogy hallgattak már podcastot, míg 66-an nem. Azok közül, akik hallgattak podcastot, 106-an kevesebb mint havonta, 32-en havonta, 72-en hetente, 30-an pedig naponta hallgattak podcastot. A leggyakrabban választott podcast-kategóriák a következők voltak: komédia (48%), játék és hobbi (34%), társadalom és kultúra (23%), zene (23%), hírek és politika (23%), valamint oktatás (21%). A jelentés szerint a legtöbb résztvevő egyéb otthoni tevékenység közben hallgatott podcastokat, és a legtöbben okostelefonon keresztül.