A sikeres podcast, a siker egy podcast esetében sok mindent jelenthet; a podcastereken, a műsorfejlesztőkön múlik, hogy meghatározzák, mit jelent valójában a siker a podcastjuk számára. Ahogyan a podcast indításának is sok oka van, úgy a sikert is sokféleképpen lehet definiálni, ezért inkább azt mondhatjuk, hogy a lényeg a siker megfelelő definíciójának megtalálásában rejlik saját magunk számára.
„Mit jelent számomra a podcast siker?”
Annak meghatározása, hogy mit jelent számunkra a siker, döntő fontosságú egy szilárd terv létrehozásában, hogy el is érjük ezeket az általunk kitűzött eredményeket. A podcast indítás lépéseinek hosszú listáján a siker meghatározása és a podcastunkkal elérni kívánt cél meghatározása a nulladik lépés. Ahelyett, hogy úgy fogalmaznánk meg a gondolatainkat, hogy „podcastot akarok indítani, hogy elérjem a célomat”, inkább így kellene gondolkodnunk: „El akarom érni ezt a célt, ezért indítok podcastot. Ennek megszilárdítása meg fogja határozni a podcast utunk alaphangját, valamint a döntéseinket. Ha hasonlóságot vélünk felfedezni egy üzleti terv tervezésének első lépéseivel, az nem feltétlenül a véletlen műve…
Tegyük fel például, hogy a podcastunk célja egyszerűen az, hogy rövid időn belül magas letöltési (vagy hallgatói) számot érjen el. Lehet, hogy úgy döntünk, hogy erőforrásokat kötünk le egy erőteljes marketingkampányra, reklámra és keresztpromócióra.
Ezzel szemben tegyük fel, hogy a podcast belső közönségnek szól, és arra használjuk, hogy a vállalaton belüli kezdeményezéseinket a munkaerő számára kommunikáljuk. A podcast célja ilyenkor az is lehet, hogy egy adott vertikum KPI-jára összpontosít, nem pedig csak arra, hogy a legtöbb letöltést érje el.
A “megszámlálhatatlan” célok fontossága
A célok kitűzésével néha az a probléma, hogy megkívánja tőlünk, hogy pontosan meghatározzuk, mit akarunk, és ebben a konkretizálásban előfordulhat, hogy a kitűzött cél valójában nem is cél, hanem egy lépés a tényleges céljaink felé. Ha a hangsúlyt továbbra is erre az egyetlen lépésre, mint célra helyezzük ahelyett, hogy azt szeretnénk megtalálni, ami a tényleges eredmény lehet, akkor egy homályosan megfogalmazható utat hozhatunk csak létre, és elkerülhetetlenül nagyobb erőfeszítésbe kerül a kívánt eredmény elérése, ha egyáltalán megtörténik.
Nézzük például az olyan “megszámlálható” célokat, mint a letöltési vagy követői eredmények. Tegyük fel, hogy az a célunk, hogy ezer követőt szerezzünk, és ezer letöltést epizódonként. Mi motiválja ezeket az elképzeléseket? Miért fontos, hogy ennyi letöltést vagy követőt érjünk el a podcastunkkal? Ha ezt megkérdezzük magunktól, olyan válaszhoz vezethet, mint például: „Azért akarok ennyi hallgatót, hogy növelhessem a Patron program követőinek számát”, vagy „Azért akarok ennyi letöltést, hogy szponzorokat szerezhessek”.
Ebben az esetben a számok valójában nem a célokat jelentik, hanem azokat a lépéseket, amelyeket megcélzunk, hogy elérjük a célt. Ha homályos, kevésbé konkrét célunk van, például hogy egy bizonyos számú követőt/letöltést érjünk el, az megnehezíti annak meghatározását, hogy milyen lépéseket kell megtennünk. A célok konkretizálása nem csak abban segít, hogy jobban meghatározzuk a folyamatot és a szükséges lépéseket, de lehet, hogy könnyebben elérhető. Természetesen minden cél és a siker definíciója más és más lesz attól függően, hogy milyen podcastot készítünk, amit az alábbiakban részletezek.
Célok kitűzése publikus podcastként
Itt elsősorban arról beszélünk, hogy a modern podcaster a médiumot arra használja, hogy szórakoztatást, oktató anyagot vagy informatív híreket hozzon létre úgy, hogy nem zárja ezt egy jelszó, intranet mögé. Alapvetően, ha a podcastunk bárki számára letölthető az Apple Podcasts, a Spotify, vagy bármelyik harmadik féltől származó könyvtárból… akkor mi közösségi podcasterek vagyunk! Mi a különbségtétel lényege? Az mi célunk, módszereink, költségvetésünk és munkaerőnk nagyban különbözni fog egy nagyvállalat belső elérésre szánt podcastjától.
Tehát, ahogy fentebb tárgyaltuk, a számokon alapuló cél kitűzése kevésbé világos útitervet kínál, mintha precízen meghatárznánk, hogy pontosan mi az, amit el akarunk érni. A céljainkat ezen belül és ezen túl is tekinthetjük külső vagy belső céloknak.
Külső célok
A külső célok külső ösztönzést és kölcsönhatást igényelnek ahhoz, hogy elérjük őket. Ez jöhet egy kisebb/belső csoporttól vagy a nagyközönségtől. Az ilyen típusú célok általában azon nyugszanak, hogy bizonyítsuk rátermettségünket magunk és egy adott közösség előtt.
Íme néhány további külső cél, amelyek nem a letöltési számainkra összpontosítanak:
Helyi eseményeken (például helyi összejöveteleken, konferenciákon, öregdiák-találkozókon stb.) való megjelenés.
Ha vendégként vagy előadóként szerepelünk a helyi rendezvényeken, akkor kiemelhetjük, hogy kik vagyunk és mit tettünk a közösségünkben. Ha az internes jelenlétünkön kívül, a fizikai térben is elismernek bennünket, akkor az eredményeinket fizikailag kézzelfoghatóbbnak érezhetjük, nem pedig csak egy képernyőn megjelenő valaminek. Nézzünk körül elérhető kongresszusokon és konferenciákon, hátha keresnek előadókat, vagy olyan embereket, akik a podcastunkhoz kapcsolódó eseményeken jelennek meg.
Nagyobb eseményeken (például országos/nemzetközi konferenciákon) való megjelenés.
Ha vendégként szerepelünk egy nagyobb rendezvényen, akkor lehetőséged nyílik arra, hogy mind a témánk, mind a podcastiparág egészében szakmai, hozzáértő hangként jelenjünk meg. Ez megnyitja az ajtókat ahhoz is, hogy professzionális előadóvá váljunk, akit fizetnek azért, hogy rendezvényeken beszéljen. Ezen események közül néhány lehet podcastalapú (például valamilyen podcastrendezvény, podcastkonferencia, -fesztivál stb.), vagy a podcastunk témájához kapcsolódó hagyományosabb rendezvény (amelyekből nagyon sokféle létezik)! Hasonlóan a kisebb rendezvényekhez, a nagyobb összejöveteleken is nézzünk utána, hogy keresnek-e előadókat vagy vendégeket.
Szponzorok vagy podcast hálózatok figyelmének felkeltése
A szponzorok figyelmének elnyerése kisebb-nagyobb pénzbeli megtérülést jelent a podcastunk számára; egy podcastokat gyártó, produkciós hálózat figyelmének elnyerése pedig fokozott promóciót, kapcsolatokat és pénzbeli megtérülés lehetőségét jelenti. Ennek megint az a hozadéka, hogy az előállított tartalmunk elismerést és díjazást kap, méghozzá fizikai módon. Készítsünk ehhez egy igazán lenyűgöző médiaajánlatot/portfóliót, és ne féljünk megtenni az első lépést sem a hirdetők, sem a podcastokat előállító professzionális stúdiók felé.
A külső célokon túl nagyon fontosak lehetnek a belső célok is. Mivel azonban ez az cikk rendkívül hosszúra nyúlik, így ennek tárgyalására csak az írásunk következő részében szakíthatunk időt.