A podcastiparágban zajló fejlemények újabb fordulóponthoz érkeztek. A Spotify, a zenei streaming óriás, nemrég jelentette be, hogy ismételten elbocsátásokba kezs, ezúttal az alkalmazottak 17%-át küldi el, és két díjnyertes műsort is megszüntet, köztük egy Pulitzer-díjas Audio Riportot. Ez a lépés azt jelezheti, hogy a podcastiparág „aranykora” véget ért, legalábbis a Spotify szemszögéből.

És igen, érdemes egy hatalmas vonalat húzni itt a podcastipar és a Spotify között, de úgy általában egyetlen iparági szereplő – még ha oly nagy is – és az ipar maga között. Eric Silver, a Multitude független podcast kollektíva társalapítója és kreatív vezetője szerint is a Spotify döntései alapján ítélik meg a podcast iparág egészségét, ami azonban félrevezető. Silver hangsúlyozza, hogy a Spotify kudarcai nem jelentik az egész iparág bukását, csak azt, hogy a cég hibás stratégiákat alkalmazott.

A podcast iparág sokszínűsége és alkalmazkodóképessége azonban több mint csak a Spotify, hogy annak sikerétől vagy kudarcától függjön. Több, alacsonyabb profilú podcastkészítő műhely is sikeresen megél ebben az iparágban, anélkül, hogy milliós szerződésekben részesülnének nagy cégektől, mint az Amazon, az Apple vagy a Spotify.

Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója 2021-ben még arról beszélt, hogy cégét az audio világ Instagramjává vagy TikTokjává szeretné tenni. A cég ekkor több milliárd dollárt fektetett be a podcasting piac meghódításába, olyan neves címeket és cégeket vásárolva fel, mint a Gimlet, The Ringer, Anchor, Parcast és Megaphone, és hatalmas szerződéseket kötött olyan ismert személyiségekkel, mint Joe Rogan, Alex Cooper vagy Harry herceg.

A Spotify azonban túlbecsülte a piaci helyzetet, és túlzott beruházásaik eredményeképpen több tucat műsort töröltek, és 600 alkalmazottjukat elbocsátották. Ek utólag elismerte, hogy túl nagyra törő volt a cég terve a bevételi növekedés előrejelzéseiben. A Gimlet és a Parcast felvásárlása után a Spotify ezeket a műsorokat kizárólag a saját platformján tette elérhetővé, ami azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Sok műsor jelentős hallgatói bázisát veszítette el, ami a Gimlet és a Parcast szakszervezetei szerint a Spotify rossz döntéseinek volt köszönhető.

A kudarc azonban nem feltétlenül rossz jelenség. Josh Constine, a SignalFire partnerének szavaival élve, a kreatív iparágban tevékenykedő vállalkozások gyakran nem rendelkeznek azzal a szakértelemmel, amely a komplex vállalati szoftverek megvásárlásához és integrálásához szükséges. Ezért sok startup, amely a kreatív gazdaság hype-jára épített, nem tudta valódi problémákat megoldani, és a piaci helyzet szigorodásával ezek a cégek kevésbé kaptak finanszírozást. Silver szerint a médiaiparnak olyan üzleti modelleket kell kialakítania, amelyek fenntarthatóságot és nyereséget biztosítanak a túlzott növekedés helyett. A podcastipar jelenlegi helyzete tükrözi ezt a szükségességet. A Maximum Fun podcast stúdió már munkavállalói tulajdonú kooperatív modellt alkalmaz, és várhatóan más podcast készítők is hasonló utat választanak, elveszítve a bizalmukat a nagy vállalatok, mint a Spotify iránt.

Silver végül hangsúlyozza: „A Spotify nem jelenti az egész podcastszférát, bár úgy viselkednek, mintha így lenne. A podcasting nem halott.”