Az előző blogbejegyzésben kezdtük el boncolgatni, hogy vajon hogyan határozhatjuk meg a sikert, ez vajon mennyire evidens, mennyire kell, vagy érdemes ezt abszolút, vagy klasszikus meghatározások alapján megtennünk. Ennek folytatását olvashatják a bejegyzés második részében…
Belső célok
Az előző bejegyzésben már foglalkoztunk a külső célokkal, most nézzük a belső célokat: A belső célok, a külső célokkal ellentétben kevésbé lesznek nyilvánvalók a közönség számára, mivel a belső célok minket és a személyes fejlődésünket szolgálják. A belső céljaink sikere azt jelenti, hogy túlnőttünk egy problémán, vagy javítottunk valamit magunkon a saját “podcastutunk” során.
Ezek lehetnek például:
A beszédtechnikánk javítása
Ha úgy találjuk, hogy nem vagyunk a legjobbak a nyilvános beszédben (például ismétlünk vagy, elkalandozunk, nem tudjuk, mit mondjunk hirtelen, nem jó az artikulációnk, hadarunk, összemosunk betűket, szavakat), és szeretnénk fejlődni, akkor rögtönzéssel felvett podcast segíthet ebben. (A rögtönzés nem azt jelenti, hogy nem érdemes előre készülni rá.) Ebben a felvételkor annyi időt szánhatunk arra, hogy helyesen mondjunk el minden magunktól, amennyit csak kell, a hosszú csendeket és a hibákat pedig utólag kivághatjuk. Vágás közben pedig pontosan látni fogjuk a hibáinkat és azt, hogy hol kell fejlődni.
Szerkesztési készségek fejlesztése
A szerkesztési készségünk fejlesztése számos előnnyel jár, a saját podcastunkra gyakorolt hatásától kezdve egészen addig, hogy milyen előnyökkel járhat a “podcastunkon kívüli” munkánk szempontjából. A sikert itt csak mi magunk határozhatjuk meg, de akár a gyakorlat megszerzése után, a szerkesztési idő lerövidülésében is meghatározhatjuk a sikert.
Interjúkészség javítása
Ismét egy olyan cél, amely mind a személyes, mind a szakmai projektjeinkben segíthet. Egy jó interjú házigazdájának lenni egyike azoknak a képességeknek, amely egyszerűnek tűnhet, ám a látszat csal, mert megtévesztően nehéz, és csak úgy lehet javítani rajta, ha több emberrel is készítettünk már interjút.
Az íráskészség javítása
Ez messze túlmutat a forgatókönyvek megírásán, és az epizódleírások, valamint a műsorjegyzetek megírására is vonatkozik. Az interjúkészítéshez hasonlóan az ilyen tartalmak megírása a podcastunk számára nagyon egyszerűnek tűnhet, de csak a gyakorlás után válik valóban azzá.
Branding podcast siker
A vállalati, vagy brandekkel foglalkozó podcastok más elvárásokat támasztanak a célok és a siker meghatározása tekintetében, mint a többi “nyilvános” podcast. Bár ezek is az ismeretterjesztésre és a szórakoztatásra törekednek, céljaik sokkal inkább makroszintűek lehetnek, és sikereik mind belső, mind külső tényezőktől függenek. A vállalat fókuszától és méretétől függően a következők lehetnek a céljaink:
Toborzás
Számos vállalat toborzási eszközként használja nyilvános podcastját, hogy megszólítsa a potenciális munkavállalókat. A vannak akik kiemelik az alkalmazottak történeteit, és azt, hogy hogyan találták meg a személyes sikereiket a vállalatnál, közben pedig a podcast segít eloszlatni azokat az aggodalmakat, amelyek a potenciális alkalmazottaknak az cégnél történő elhelyezkedéssel kapcsolatban felmerülhetnek. A siker itt nyomon követhető a potenciális alkalmazottakkal való elköteleződés növekedésével, valamint a toborzási podcastok által létrehozott toborzási-tölcséren keresztül történő felvételek számának növekedésével.
Az iparági „hangunk” megteremtése
Korábban már beszéltünk arról, hogy a sikeres brandig podcastok hozzásegíthetnek bennünket, hogy az iparág vezető hangjává válhassunk. Bár a „vezető hanggá válás” kifejezés eléggé homályosan hangzik, mint cél, a siker ezen szintje általában azon keresztül azonosítható, hogy milyen gyakran és milyen kontextusban hivatkoznak a podcastunkra, a brandünkre a legújabb tartalmakban kutatások és jelentések kapcsán, és milyen típusú az elköteleződés iránta, például konferenciákon való felszólalások, illetve oktatási intézményekben tartott vendégelőadások.
Kapcsolatainak bővítése/az érdeklődők számának növelése
A potenciális ügyfelekkel való interjúkészítés, az Ő bemutatásuk és együttműködés hatékony módja annak, hogy olyan kapcsolatot ápoljunk az ügyféllel amely elősegítheti a közös munkát a vállalkozásunkban. Itt a cél nem feltétlenül a magas latöltésszám, hanem sokkal inkább a leadek, az ügyfelek vagy az általános márkaismertség növekedése.
Célok kitűzése belső podcastként
A branding podcastokhoz hasonlóan a belső podcastok esetében is, amelyek az alkalmazottak kommunikációjára, képzésére és hasonlókra szolgálnak, a sikerre vonatkozó célok és mérőszámok messze eltérnek a nyilvános podcastoktól. A szándék is egészen más lesz, egyszerűen a belső podcastok létrehozásának természete miatt; a közönségük sokkal meghatározottabb és azonosítható a felhasználók konkrét podcast-csatornákhoz való hozzárendelésének mikrocélzása miatt. A belső podcastok adminjai egy egész listát kapnak azokról az alkalmazottakról, akiknek hozzáférést adtak, és nyomon követhetik, hogy mennyire foglalkozott a célközönség a belső tartalommal. A különleges célközönség mellett külön célokat és módszereket tartunk itt szem előtt. Ilyen célok lehetnek többek között:
Egy következetesebb tréningmódszer létrehozása
Az egyik probléma, ami a munkavállalóknál megfigyelhető, az a következetesség hiánya a képzés tekintetében. Ha például öt ember oktatja az újonnan felvett munkatársainkat, és mindannyian kissé eltérő információt adnak, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy a kimenet is következetlen lesz. A podcast, mint képzési eszköz ezt a következetességet kínálja, mivel olyan elsődleges forrás, amely nem változik (hacsak nem döntünk az információk frissítése mellett). A siker itt a szokásos eljárásokkal, például teszteléssel érhető el. Ezzel azt is meg lehet állapítani, hogy a munkavállalók hány százaléka foglalkozik a képzési anyagokkal, és hogy az anyagok bevezetésekor milyen az eltérési arány a vállalati szabványtól.
A munkaerő-kommunikáció/munkavállalói kapcsolat javítása
Egy nagyvállalaton belüli kommunikáció – különösen, ha a vállalat szétszórtan, több irodával rendelkezik a világ minden táján – kihívást jelenthet. Ez ahhoz vezethet, hogy az üzenetek nem jutnak el megfelelően, és az alkalmazottak úgy érzik, hogy nincs kapcsolatuk a vállalattal, amelynek dolgoznak. Egy sikeres belső podcast itt segíthet igazán és akkor láthatjuk a valódi értékét, ha a korábbi módszerekhez képest mérjük a belső elköteleződés arányát, valamint a dolgozók elégedettségét és visszajelzéseit a podcastról és arról, hogy hogyan teljesített.
Növekedés a különböző vertikális területeken
Az itt bemutatott példa erősen a podcasttal foglalkozó alkalmazottak elkötelezettségének javítására összpontosít. Például, hogy az értékesítési vezetők meghallgatnak egy képzési podcastot, miközben az ügyfelek között utaznak. A siker itt a lezárt eladások magasabb arányában, vagy az egy ügyfélre jutó nagyobb eladásban mérhető. A sikeres belső podcast a hatékonyság, az elvégzett munka vagy az elvégzett munka minőségének növekedésével mérhető.
A podcast sikerének meghatározása soha nem egy pillanat, hanem sokkal inkább egy út, akárcsak maga a podcastkészítés. Nincsenek helyes vagy helytelen célok, és számtalan módon el lehet érni őket. Ha azonban van egy cél a fejünkben, akkor is koncentrálhatunk arra és fejlődhetünk, amikor már kevésbé motivál a médium maga. Mert lássuk be, egy idő után minden ami korábban csillogó volt, az a hétköznapok része lesz. Mi a legjobb cél számunkra? Ebben segíthet a Hello Podcast Stúdió és szakértő munkatársai.
Kiemelt kép: Ricardo Gomez Angel – Unsplash