A Nielsen először végez podcastkutatást az Egyesült Államokon kívül, igaz még nem Magyarországon, hanem az Egyesült Királyságban és Írországban.

A Nielsen kiterjeszti podcastkutatási tevékenységét az Egyesült Királyság és Írország piacaira, ahol az Acasttal együttműködve nemrég végzett egy hallgatói felmérést. A két országban végzett kutatási eredmény arra mutat rá, hogy a régióban a podcast hallgatói számok gyorsan növekednek. Ebben a két országban megkérdezett felnőttek 45%-a nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt egy évben kezdett podcastot hallgatni.

Az Egyesült Királyságban és Írországban 2 002 felnőtt körében végzett felmérés azt a nézetet is kétségbe vonja, hogy az új hallgatók főként az idősebb felnőttek közül kerülnek ki. A Nielsen szerint ebben a két országban a 18-34 évesek több mint fele (53%) kezdett podcastot hallgatni az elmúlt egy évben. Ehhez képest az 55 éves és idősebb korosztály kétharmada (65%) vallotta magáról ugyanezt.

Amikor az emberek belekezdenek egy tartalom fogyasztásába, az adatok azt mutatják, hogy el is kötelezik magukat mellette. A Nielsen szerint a válaszadók több mint egyharmada (37%) mondta, hogy minden nap hallgat podcastot, míg több mint kétharmaduk (70%) hetente többször is foglalkozik podcasttartalommal.

Még biztatóbb a podcastkészítők számára, hogy a hallgatók azt vallották, hogy a következő hat hónapban várhatóan növelni fogják podcastfogyasztásukat. Minden harmadik megkérdezett (32%) azt mondta, hogy ez idő alatt több podcastot tervez hallgatni. Ez magasabb, mint az a 25%, akik azt mondták, hogy várhatóan több időt töltenek majd a zenei streamingszolgáltatások fogyasztásával, és annál a 27%-nál, aki azt válaszolta, hogy több időt tölt majd videótartalmak streamelésével.

„A podcastok egyre fontosabb részét képezik az életnek és a kultúránknak szerte a világon, és minden évben egyre többen fedezik fel a podcastokat” – mondja Leo Goldingham, az Acast értékesítési igazgatója az Egyesült Királyságban. „Megbízunk kedvenc podcastereinkben, hogy szórakoztatnak és tájékoztatnak minket – éppúgy, mint abban, hogy olyan márkákat és termékeket ajánlanak, amelyeket élvezni fogunk.”

A hirdetők számára a Nielsen kutatása szerint a közönség hasonló arányban kötődik a márkaüzenetekhez az Egyesült Királyságban és Írországban, mint az Egyesült Államokban. Az új felmérés szerint a válaszadók 62%-a mondta, hogy közvetlen lépéseket tett egy podcastban hallott reklámot követően, míg 31%-a azt mondta, hogy fontolóra vette vagy megvásárolta az említett márkát vagy terméket, 26%-a támogatta (elolvasta/leírta/pozitívan megvitatta), 24%-a követte a közösségi médiában, és 24% keresett további információkat ezekről.

A válaszadók körében a hallgatottsági arány is magas – a 30-45 perces epizódok esetében a hallgatók 41%-a mondta, hogy „a legtöbbet” vagy „körülbelül a felét” hallgatja meg, ami megerősíti, hogy a pre-roll (műsoreleji) és mid-roll (műsorközepi) reklámok elhelyezése remek módja a hallgatók elérésének. A hallgatók személyes eszközére letöltött, nem pedig streamelt podcastok esetében 71% hallgatja meg az epizód „egészét” vagy „nagy részét”.

A hirdetők számára döntő fontosságú, hogy a podcastokra más médiatípusokhoz képest alacsony figyelemcsökkenés jellemző. A felmérés adatai azt mutatják, hogy a hallgatók mindössze 29%-a szerint túl sok a reklám a podcastokban, míg a YouTube-on 52%, a rádióban pedig 37% vallja ugyanezt.

„A podcastok márkák ezrei marketingstratégiájának szerves részévé váltak, de a Nielsennel közösen végzett kutatásunk azt mutatja, hogy a hirdetők számára még mindig hatalmas lehetőségek vannak a kiaknázatlan közönség elérésére” – mondta Goldingham.

A podcastokat megbízható információforrásnak is tekintik – és a hallgatók sokkal magasabbra értékelték őket ebben a tekintetben, mint más médiaplatformokat. A tanulmány szerint 36% bízik abban, amit egy podcast műsorvezetőjétől hall, amikor egy márkáról vagy vállalatról beszél, míg a rádió esetében ez az arány csak 18%.

Az Egyesült Királyságban és Írországban a Nielsen felmérése szerint a híreket, a zenei és a humoros tartalmakat fogyasztják a leggyakrabban. A podcasthallgatók fele állítja, hogy minden héten fogyaszt egy valamilyen komikus tartalmú műsort.

Kiemelt kép: Nielsen-Acast kutatási eredménytáblázat (Forrás: Acast-Nielsen)