A láthatatlan elmesélése

A televíziós vagy online videókkal ellentétben a podcast képzelőerőt igényel. Valószínűleg ez az egyik legnagyobb varázsa, ha jól csináljuk, és a legnagyobb hátránya, ha rosszul. Be kell mutatnunk a hallgatónak, ha olyan környezetről beszélünk amit nem lát, viszont fontos, hogy ismerje. Akár híreket mondunk, akár vicceket mesélünk, a hallgatók számára láthatóvá kell tenni a láthatatlan, ám fontos részeket.

Beleeshetünk ilyenkor abba a hibába, hogy megpróbálunk mindent a lehető legrészletesebben, nagyon képszerűen, de ez teljesen felesleges. A hallgatónak csak egy segítő kézre van szüksége ahhoz, hogy tudja, hogy miről akarunk beszélni. Például, ha egy külső helyszínen rögzítünk egy szegmenst egy vendéggel, akkor az így is hangozhat:

Üdvözlök minden hallgatót a Qwerty vállalat, igazán impozáns új gyártócsarnokának előteréből. És micsoda térben vagyunk, körülöttünk láthatóak a vállalat történetének legfontosabb mérföldkövei, némelyik fényképen, mint amikor az első Qwerty egy omladozó istállóban megalapította a vállalkozását, vagy az első “Q” billentyű legördülése a gyártósorról, ami még most is itt csillog a bejáratnál egy üvegvitrin alatt.

Még ha csak egy rövid és egyszerű bevezetésről van is szó, a kontextus és a vizuális segédanyagok megadása segít a hallgatóinak, hogy tisztább képet kapjanak.

A zene kiválasztása

A zene segít meghatározni a podcast hangulatát és muszáj illeszkednie a műsor tartalmához, hangvételéhez. Bár rengeteg lehetőség közül választhatunk, olyan zenét válasszunk, amely több szempontból is teljesen illik a műsorhoz. Érdemes ezért a következőket megfontolni:

  • A nyomasztó zene elterelheti a hallgató figyelmét, viszont, ha érdekes és fülbemászó a dallam, akkor a  hallgatók újra és újra szívesen meghallgatják, ezért győződjünk meg róla, hogy a zenéink, és főleg az intro nem idegesítő.
  • Illik a zene hangszíne a műsorunkhoz? A sötét, baljós hangok nem biztos, hogy illenek egy főzőműsorhoz.
  • Elég egyedi a zenénk ahhoz, hogy kitűnjön? Lehet, hogy más podcastok ugyanazt a zenét használják.
  • A zenénk minden jogdíja rendben van? Kerüljük el a jogi problémákat, ennek érdekébn használhatunk jogdíjmentes zenéket, ami költségkímélőbb is. (Figyelem!!! Nem minden jogdíjmentes zene használható fel jogdíj nélkül bármilyen célra.)

Call to action

A hallgatók általában a műsorok elejére és végére emlékeznek a legjobban. A CTA-kat (Call To Actions, azaz felhívások) így ezekre a helyekre érdemes a leginkább korlátozni. Ez legyen az első vagy az utolsó dolog, amit a hallgatók hallanak. Viszont ha túl sok CTA-t hallunk újra meg újra, az háttérzajjá válhat, és a hallgatókban végül nem is tudatosul, hogy mire is kérjük Őket. Félreértés ne essék a CTA nem csak promóció lehet. Adhatunk a témánkhoz kapcsolódó “feladatot” is a hallgatóknak. Ha több dolog van, amit szeretnénk, hogy a hallgató megtegyen, például feliratkozzon a hírlevélre, látogasson el a weboldaladra, vagy kövessen minket a közösségi médiában, akkor a legjobb, ha minden epizódhoz kiválasztasz egyet ezek közül. Így nagyobb vonzerőt kaphatnak a felhívásaink.

A forgatókönyv felolvasása

Gyakori hiba, amit a podcastszerkesztők elkövetnek, hogy olyan stílusban írnak, ami hangosan elmondva nem hangzik jól. Gyakran óriási hiba, ha túl formálisan írunk, ami merev hangzású műsort eredményez. A forgatókönyvnek természetesnek kell hangoznia, írjuk olyanra, mintha csak egy barátunkkal beszélgetnénk.

A műsor jellegétől függően határozzuk meg a nyelvezetet. Általában kerüljük a merev, hivatalos nyelvezetet, ne feledjük, hogy a podcast csak hasonlít egy rádióműsorra, de nem az, egy egy nagyon intim interakció a hallgatóval. Próbáljuk meg korlátozni az olyan szakkifejezéseket, amelyeket az átlagember nem ismerhet (ha mégis megkerülhetetlen egy ilyen kifejezés használata, akkor röviden magyarázzuk el őket). Mindig úgy írjuk meg a podcast forgatókönyvét, hogy a természetes beszédet tartsuk szem előtt. Nagyon jó teszt lehet, hogy a forgatókönyvünket felolvassuk, vagy megmutatjuk néhány őszinte bátrunknak, ismerősünknek.

Nincs más hátra, mint előre!

Remélhetőleg ezekkel a tippekkel lefektettük az alapokat ahhoz, hogy a lehető legjobb tartalom készülhessen a podcastunkhoz. Ha mégis segítségre van szüksége a podcast forgatókönyvek megírásában, akkor mindenképpen vegye fel velünk a kapcsolatot a hello@hellopodcast.hu címen.

Kiemelt kép: Héctor J. Rivas/Hello Podcast Stúdió