Sok vállalkozás vonakodik podcast sorozatot indítani, mert egyrészt nem ismeri eléggé a műfajt, másrészt nem tudja, vajon mikor és mennyire térül meg a befektetés a számára. Pedig érthető elvárás, hogy ha sok időt, energiát és pénzt fektet egy vállalkozás egy műsor létrehozásába és fenntartásába, akkor nyilvánvalóan azt szeretné, hogy az valamilyen módon megtérüljön. Viszont egy podcast esetében a vállalatok számára, mivel annyira ismeretlen számukra ez a műfaj nem mindig világos, hogy ezt hogyan lehet elérni, vagy egyáltalán el lehet-e érni. A válasz egyértelműen igen. Az első lépés, egy megfelelően szerkesztett podcast műsor, és itt nem olyan mostanában varázsszónak kikiáltott, amúgy a műsorszerkesztés lényegét tekintve nem sokat számító, viszont annál drágább elemre gondolunk, mint a sound design, hanem egy megfelelő üzenetet hordozó, könnyen hallgatható műsorról.
Az egyéni podcastok készítői a hallgatói bázisuk növelésével és különböző fizetési rendszereken keresztül történő adományok elfogadásával tudják pénzügyileg fenntarthatóvá tenni a podcastjukat. De ez a monetizációs modell nem tud működni a vállalkozások és a márkák esetében, egyrészt, mert a piacuk nem az adakozásról szól, másrészt, a hallgatóság sem fog a saját vagyonából egy forprofit vállalkozásnak csak úgy, ellenszolgáltatás nélkül adni. Miért is tenné? De a szponzoráció adomány szempontjából az egyéni, vagy indie podcastokra is hatással van, mivel ha a hallgatók tudják, hogy egy podcastot már céges pénzből finanszíroznak, akkor rendkívül valószínűtlen, hogy adományoznának a készítőnek vagy fizetnének a tartalomért.
Hogyan tehetnek tehát a vállalkozások pénzügyileg működőképessé egy podcastot?
Az egyik válasz, hogy a podcastot hatékony leadgeneráló eszközként használják. Egy podcast kézenfekvő bemutatkozási és belépési pontként szolgálhat a potenciális ügyfelek számára, hogy elkezdjenek érdeklődni a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal kapcsolatban, és kapcsolatot teremthessenek az Ön márkájával. Ezután minden a megfelelő lépések megtételén múlik, hogy a vásárlói úton továbblépjenek, megfelelő értékesítési funnelbe kerüljenek, hogy a hallgatókból leadek, a leadekből pedig vásárlók legyenek.
Ebben a cikkben részletes, lépésről-lépésre felépített folyamatot mutatunk be, amelynek segítségével egy podcastból leadeket generálhat, majd ezeket a leadeket fizető vásárlásokká alakíthatja, amelyeket a Hello Podcast Stúdió már több márka esetében is sikeresen alkalmazott.
Elméleti példa: Hogyan generáljunk leadeket egy podcastból?
Mielőtt belemennénk a részletekbe, nézzünk egy teoretikus példát egy olyan vállalkozásra, amely nagy mennyiségű leadet és eladást generálhat a podcastjából. Vegyünk egy egészségügyi és fitneszcéget, amely mondjuk online edzésprogramokat értékesít. Emellett legyen egy azonos nevű podcast is, ahol izomépítéssel, zsírégetéssel és táplálkozással kapcsolatos tanácsokat adnak. Legyen ez egy kéthetente megjelenő podcast és mondjuk, hogy ez a téma sokakat érdekel és köt le gyakran munka közben hallgatva, vagy épp a hazaúton. A legismertebb marketinglépéseket felhasználva nagyon hatékony rendszert hozhatunk létre az edzésprogramjaink értékesítésének ösztönzésére a podcastunkon keresztül.
Hogy hogyan is működik ez?
Először is, egy podcasthallgató nem egy Facebook, vagy egy Instagram “szörfös”. Nem azért van ott, hogy átfussa a tartalmakat, hátha talál valamilyen gyors szórakozást nyújtó bejegyzést, vagy videót. A podcasthallgatót mélyen érdekli a téma. Ezért adjunk neki ilyen jellegű tartalmat, legyen a podcast mellet egy „Ingyenes letölthető anyagok” oldaluk a weboldalukon, ahol különböző (a példánál maradva) fitneszcélokra szabott letölthető útmutatókat találunk. Legyen mindegyik útmutató kiváló minőségű és legyen tele megvalósítható információkkal és tippekkel.
A podcast epizódok alatt rendszeresen az ingyenes útmutatók oldalára irányíthatjuk a hallgatókat, akiket egy rövid űrlap kitöltésével, a nevük és az e-mail címük megadásával tölthetnek le. Amikor az űrlapot kitöltik, az adott hallgatók leaddé alakulnak át. Ezután e-mail marketinggel ösztönzhetjük a őket, hogy megvásárolják a teljes edzésprogramjaink egyikét. Azáltal, hogy a hallgatókat ilyen módon tereljük végig a vásárlói útvonalon, sok eladást tudunk generálni a podcastunkból.
Az esettanulmány mellett, az alábbi lépésekben szeretnénk konkrétan felvázolni, hogyan hozhatunk létre hasonló rendszert saját vállalatunk számára.
1. lépés – Érdekes és releváns epizódok közzététele
Az alább leírt többi lépés egyike sem ér semmit, ha a podcastunk nem jó (tartalom, műsorszerkezet, szerkesztési elvek). Az új hallgatók még nem kötődnek és nem is hűségesek a műsorunkhoz. Ha tehát nem tudjuk őket lekötni és megfogni, és nem adunk nekik okot arra, hogy visszatérjenek, akkor máshová mennek, más hasonló témájú tartalmat keresnek. Ahhoz, hogy a podcastunkból leadeket generáljunk, a műsornak kézzelfogható értéket kell nyújtania minden epizódban.
Üzleti kontextusban a legmegbízhatóbb módja a közönség növelésének és a termék eladásának az, ha segítünk az embereknek, ügyfeleknek a céljaik elérésében. Ez pedig alapvetően ismeretátadást jelent. Ha például a vállalkozásunk HR-szoftvereket árul, akkor érdemes lenne egy olyan podcastot indítanunk, amely segít a cégtulajdonosoknak, hogy jobban tudják kezelni az olyan dolgokat, mint a munkaerőfelvétel, a képzés, vagy épp a bérszámfejtés.
Ugyanúgy, ahogy az informatív és jól megírt vállalati blogok is előkelőbb helyen szerepelnek a Google-on, az olyan üzleti podcastok, amelyek valóban szórakoztatóan és egyszerűen segítsenek az ügyfelek égető problémáin, több letöltést érnek el. A hasznos műsortartalommal ellátott epizódok közzététele akkor is okot ad az embereknek arra, hogy meglátogassák webhelyünket, ha nincs direkt módon szükségük a termékünkre.
De a rendszer csak akkor működik, ha szilárd alapokra (vagy ebben az esetben podcastra) épül. Olyan műsort kell készítenünk, amely jól hangzik, és valószínűleg rezonál az ideális ügyfelekre. Ne feledjük, csak úgy kapunk értéket (vásárlást) a közönségtől, ha először mi adunk több értéket ingyen.
A jó podcast-tartalom létrehozásának részleteinek leírására később, több másik cikkben kerítünk sort, amiket elkészültükkor belinkeljük ide is. De lényegében ez az alapja minden további lépésnek, de addig is, a Hello Podcast Stúdió szakértelmével segít a vállalati tartalmak tervezésében és kivitelezésében.
2. lépés – Azoknak a bizonyos lead mágneseknek a létrehozása
Miután elkészítettünk egy olyan műsort, amely megszólítja az ideális vásárlóinkat, a következő lépés a podcast e-mail listánk kiépítése. A hallgatók azonban nem fogják csak úgy egy kérésre átadni az adataikat. Ezt nem is kérhetjük. Az e-mail címek manapság egyfajta online fizetőeszközök. Ezért a leadek generálásához először is olyan ösztönzőt kell létrehoznunk, amelyért a hallgatók hajlandóak lesznek „fizetni” az elérhetőségeikkel. Ezeket az ösztönzőket gyakran hívják leadmágneseknek. És többféle formájuk is lehet, például:
Egy átfogó whitepaper vagy e-könyv, pl. „A teljes útmutató… „.
Egy nyereményjáték meghirdetése egy csábító nyeremény felajánlásával.
Lehetőség a hallgatók számára, hogy ingyenes konzultációra jelentkezzenek be.
Rajtunk múlik, hogy eldöntsük, melyik leadmágnes forma működik a legjobban a vállalkozásunk számára. Ha bizonytalanok vagyunk, érdemes kísérletezni, hogy kiderüljön, melyik hoz több ügyfelet.
A leadmágneseknek “felül kell múlniuk” az elvárásokat
Gondoljuk meg, mi az ami a mi figyelmünket felkelti, ami miatt, ebben a személyes adatok védelmére figyelmeztető online világban mi hajlandóak lennénk átadni az e-mail címünket! Bármi is legyen a leadmágnesünk, még ennél is jobbnak kell lennie. Ha a hallgatók csalódottan távoznak egy ingyenes útmutató elolvasása vagy egy konzultáció után, nagyon nehéz lesz meggyőzni őket a későbbi vásárlásról. Azt fogják feltételezni, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk sem felel meg az elvárásoknak. Tehát amellett, hogy ingyen adjuk, arról is meg kell győződnünk, hogy a leadmágnes valódi értéket nyújt.
Professzionális leadmágnesek létrehozása kis költségvetésből
Ha például mikróvállalkozásunk van és nincs forrásunk külön személyt alkalmazni egy ilyen ingyenes kiadvány létrehozására, érdemes olyan tervezőprogramokat használnunk, mint például a Canva, a Adobe Spark, a Visme, a Crello, a Stencil, a Snappa, vagy a Pixlr X programok valamelyikét. Ingyenes, könnyen használható, és rengeteg ingyenes, előre elkészített sablon áll rendelkezésünkre, hogy egyedül is megalkothassuk a kiadványunkat. Alternatív megoldásként letölthetünk egy olyan e-könyvet amelyet szeretünk, és ezt használhatjuk inspirációként saját útmutatónk megtervezéséhez és formázásához valamelyik fentebb felsorolt szoftverrel.
3. lépés – Hozzuk létre és optimalizáljuk a landing page-ünket.
Miután létrehoztuk a csalit, hozzunk létre egy landing page-t , amelyen elhelyezünk egy e-mail űrlapot.
Az email űrlap egy olyan eszköz, amely csak akkor juttatja el a csalitartalmat a hallgatókhoz, ha kitöltik azt a kapcsolati adataikkal. A landing page pedig az a hely, ahová a hallgatókat irányítjuk, hogy letöltsék a csalit. Ha van saját webfejlesztőnk, akkor érdemes az alapoktól felépítenünk a saját landing oldalunkat. A legtöbb vállalkozás azonban inkább a landing page-sablonokat használja, mint például a Divi, vagy Elementor. Ezek az eszközök leegyszerűsítik a folyamatot, és hozzá tudnak adni e-mail űrlapot az oldalunkhoz.
Landing Page javaslatok
Függetlenül attól, hogy ki készíti el a landing page-ünket, azt optimalizálni kell a konverzió növeléséhez. Alapvetően arról van szó, hogy az oldalnak maximalizálnia kell az űrlapot kitöltő látogatók számát. Ehhez adunk néhány kulcsfontosságú ötletet, amit érdemes megfontolni a landing page-ünk létrehozásakor:
- Világos és tömör üzenet megalkotása, amely pontosan megfogalmazza, hogy a hallgatók milyen értéket várhatnak a “csalinktól”.
- Felhívás cselekvésre (CTA), ami egy nagyon fontos pont. Ez a kulcsmondat, vagy mondatok veszik rá a látogatót, hogy letöltsék az ingyenes kiadványt, vagy időpontot foglaljanak egy ingyenes konzultációra…stb.
- Figyeljünk oda, hogy az űrlap csak a lényeges információkat gyűjtse be. Ezen a ponton csak nevekre és e-mail címekre van szüksége, ezért ennél többet ne kérjünk.
- Használjunk merész, kontrasztos színeket, hogy a CTA gomb feltűnő legyen.
- Távolítsuk el a navigációs sávot és más zavaró elemeket, és szabaduljunk meg minden felesleges linktől.
- Tegyük az összes fontos dolgot „a hajtás fölé” – így a hallgatóknak nem kell lejjebb görgetniük, hogy megtalálják a CTA-t és az űrlapot.
- Ha van a korábbi elégedett ügyfelektől származó és felhasználható vélemény, vagy közösségi hozzászólás, használjuk fel azokat is a landing page-en.
- Teszteljük és frissítsük a landing page különböző elemeit, hogy a lehető legnagyobb konverziót érhessük el.
4. lépés – Irányítsuk a hallgatókat a landing page-re
A hallgatók nem fognak varázsütésre rábukkanni a landing page-ünkre. Kifejezetten oda kell irányítanunk őket, és jó okot kell adni rá, hogy odajussanak. Ez azt jelenti, hogy rögzített CTA-kat (cselekvésre ösztönző üzeneteket) kell beágyazni a podcastunk epizódjaiba.
Az epizódon belüli CTA-k a leadmágneseink és az általuk kínált konkrét értékektől függően változnak. A lényeg azonban az, hogy világosan és tömören megfogalmazzuk, hogy milyen egyértelmű haszonnal jár a kattintás és az adatok megosztása. Megjegyzés: A landing page URL-jének rövidnek és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Ez több hallgatót fog arra ösztönözni, hogy meglátogassák az oldalt.
Ideális esetben 3 CTA-t kell elhelyeznie minden egyes epizódjában:
- Pre-roll: Rövid és frappáns CTA az elején, mielőtt az epizód hivatalosan elkezdődik.
- Mid-roll: A podcast közepén elhelyezve, megszakítva a tartalmat.
- Post-roll: Ismételjük meg a CTA-t a műsor legvégén.
A mid-roll CTA vitathatatlanul a legfontosabb a hallgatók nagyobb fokú elköteleződése miatt. Tapasztalat: sok podcasthallgató kihagyja az epizódok elejét, hogy elkerülje a hirdetéseket, így valószínűleg lemaradnak a pre-roll CTA-ról és már nem várja meg az epizód végén található post-roll üzenetet sem.
Válasszunk ki egyetlen olyan műveletet, amelyet szeretnénk, hogy a hallgatók biztosan megtegyenek, és összpontosítsunk erre. Ne bombázzuk a hallgatókat több különböző CTA-val ugyanabban az epizódban. Ez eltereli a figyelmet a valódi üzenetről, összezavarja a hallgatókat, és kevesebb konverziót eredményez, ráadásul hallgathatatlanná teszi a podcastunkat.
Mi van, ha a CTA-m nem működik?
Ha úgy találjuk, hogy egy adott CTA nem működik, akkor kísérletezzünk másfajta leadmágnessel. Például megpróbálkozhatunk egy nyereményjátékkal ahelyett, hogy ingyenes útmutatót kínálnánk. Nehéz megítélni, hogy melyik “csali” fog a legjobban működni, amíg nem próbáltunk ki néhány lehetőséget.
Kiemelt kép: Blake Wisz