Többen vásároltak elektromos autókat 2020-ban, azonban az SUV-k népszerűsége is tovább nőtt – erről közölt elemzést egy tanulmány alapján a Newscientist internetes lap. A Laura Cozzi és Apostolos Petropoulos a franciaországi Nemzetközi Energiaügynökség munkatársai által közölt elemzés szerint az olajfogyasztás csökkenését az első trend miatt a második teljesen kioltotta.
A terepjárók növekvő népszerűsége még nehezebbé teszi a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését és az éghajlati célok elérését. „A politikai döntéshozóknak meg kell találniuk a módját annak, hogy rávegyék a fogyasztókat a kisebb és hatékonyabb autók választására” – hangsúlyozza Petropoulos.
A hagyományos autók olajfogyasztása – a SUV-k nélkül – a becslések szerint 2020-ra 10 százalékkal, azaz több mint napi 1,8 millió hordóval csökken – áll Cozzi és Petropoulos január 15-én közzétett kommentárjában. Ennek a csökkenésnek a nagy része a világjárvány miatti csökkentett utazásoknak köszönhető, ezért valószínűleg csak átmeneti.
A csökkenés egy kis része – mintegy napi 40 000 hordó – azonban az elektromos járművek arányának növekedése miatt következett be. „2020-ban az elektromos autók globális értékesítésének ugrásszerű növekedését láttuk” – mondja Petropoulos. Sajnos a terepjárók száma is nőtt. Miközben az összes autóeladás 2020-ban csökkent, a vásárlók 42 százaléka SUV-t választott, ami mintegy három százalékpontos növekedés 2019-hez képest.
Világszerte jelenleg több mint 280 millió SUV van az utakon, szemben a 2010-es kevesebb mint 50 millióval. A SUV-k átlagosan 20 százalékkal több energiát fogyasztanak kilométerenként, mint egy közepes méretű autó. Petropoulos szerint a SUV-k számának növekedése 2020-ban az olajfogyasztás növekedéséhez vezetett, ami kioltotta az elektromos autók hatását.
Nagyjából ugyanez igaz az elmúlt évtizedre is. 2010 és 2020 között a hagyományos autók globális CO2-kibocsátása közel 350 megatonnával csökkent, ami többek között az üzemanyag-hatékonyság javulásának, valamint az elektromos autókra való átállásnak köszönhető. A terepjárók kibocsátása több mint 500 megatonnával nőtt.
Ez a tendencia azt jelenti, hogy továbbra sem csökken az összes autóból származó károsanyagkibocsátás annak ellenére, hogy az elektromos járművek (EV-k) térnyerése növekszik. „Míg az EV-k növekedése biztató, addig a SUV-k fellendülése szívszorító” – mondja Glen Peters, a norvégiai CICERO éghajlatkutató központ munkatársa.
Petropoulos szerint a SUV-k növekvő népszerűségének számos oka van. A növekvő jólét olyan országokban, mint India és Dél-Afrika, azt jelenti, hogy több ember engedheti meg magának ezeket. Egyesek státuszszimbólumként tekintenek rájuk. A SUV-kat az autógyártók is erőteljesen reklámozzák, mivel ezeken a járműveken nagyobb a haszonkulcsuk.
Egyes országok, köztük Franciaország, olyan rendszereket vezettek be, amelyek értelmében a nehezebb autók után több adót kell fizetni. Peters azonban úgy véli, hogy az SUV-kat pont a gazdagabb réteg engedhet meg magának, akiket nem riasztanak el a kissé magasabb adók. „Ez nem feltétlenül jelent hatalmas visszatartó erőt, ha az emberek rendelkeznek a megfelelő jövedelemmel” – mondja.
Azóta már néhány elektromos SUV is kapható. „Remélhetőleg idővel látni fogjuk, hogy az elektromos járművek behatolnak a SUV-piacra” – mondja Peters. „De ez szerintem még eltart egy ideig.” Ám, ha ez még meg is történik, az elektromos SUV-kra való átállás sem ideális megoldás. Petropoulos szerint az elektromos SUV-k gyártásához több erőforrásra van szükség, beleértve a nagyobb akkumulátorokat is, és körülbelül 15 százalékkal több áramot fogyasztanak. Ez magasabb kibocsátást jelent, és hacsak az elektromos áram nem származik teljes egészében megújuló forrásokból, a nagyobb áramigény meg fogja nehezíteni az áramellátás zöldítését.
Kiemelt fotó: CHUTTERSNAP – Unsplash